woensdag, februari 09, 2005

Druk met vliegen!!

Hey!!

Eindelijk begint er weer eens vaart te komen in het vliegen. De afgelopen week eindelijk veel gevlogen. De hele week ingeroosterd. De week begon nog tegenvallend, maandag werd mijn vlucht naar Faro gecancelled vanwege technische problemen met het vliegtuig dat ik had moeten gebruiken. Even balen dus.

Op dinsdag was dit weer gerepareerd en kon ik wel naar Faro op en neer. Zo'n 2 uurtjes vliegen, eerst over Beja heen, op Faro een VOR/DME approach gemaakt en vervolgens weer terug naar Evora. Verder weining over te vertellen, was een standaard vluchtje.

Op woensdag stond ik op de planning voor Badajoz. Een vliegveld in Spanje. Eindelijk eens een keer de grens over. Echter.... de planning die dag liep gigantisch uit waardoor het lang afwachten was of we nog weg konden. We moesten terug zijn voor zonsondergang. Gelukkig bleek het net te passen. Samen met mijn instructeur en Marjolein (medestudent, die de foto's heeft gemaakt) snel richting Badajoz. Ik was daar nog nooit geweest, leuk dus!


Ik had mijn instructeur verteld dat badajoz een ILS heeft, maar dat die nergens gepubliceerd is, echter mijn instructeur had toch ergens een approach kaartje gevonden. De ILS is alleen voor militairen te gebruiken officieel. Goede reden voor mij en mijn instructeur om dus ook de ILS te gebruiken... dat ding staat er toch. Zogezegd, zo gedaan. Een mooie ILS approach op Badajoz.
Vervolgens daar de hele papierhandel afgewerkt, stempels gehaald en nog even de foto's bewonderd van de dag dat de Concorde op Badajoz is geland! Vervolgens snel terug richting Evora. Gelukkig mochten we van de luchtverkeersleiding een directe route gebruiken, anders waren we niet voor zonsondergang teruggeweest. Nu waren we een kwartiertje voor zonsondergang weer in Evora.

Donderdag zat het weer eens niet mee. Ik stond samen met Bastiaan ingepland voor een vlucht naar Sevilla en terug. Ik zou de heenweg vliegen, hij de terugweg. De hele morgen zitten plannen en voorbereiden. En één uur voor vertrek komt de instructeur ons doodleuk vertellen dat de vlucht gecancelled wordt in verband met uitloop die morgen en voorrang voor een andere vlucht (instructeur die opgeleid wordt). Beetje jammer....Gelukkig vond de instructeur het ook zonde en regelde hij meteen samen met mijn vaste instructeur dat ik op vrijdag een grote navigatievlucht kon maken.

Vrijdagochtend druk zitten plannen, flightplans maken, weer checken, notams checken en om kwart voor elf begon ik met de walk-around voor wat mijn langste vliegdag tot nu toe zou worden. Tijdens de walk-around bleken er wat items te missen in het vliegtuig, dus eerst dat even geregeld. Vervolgens wederom op weg naar Badajoz. Na ongeveer 45 minuten passeerden we de portugees-spaanse grens en werden we overgeschakeld van Lisboa Control op Madrid Control. Wat wij echter ook probeerden, we kregen geen contact met de Spaanse luchtverkeersleiding. Waarschijnlijk vanwege het weer, er hing mist en het zicht was bar slecht. Uiteindelijk hebben zijn we begeleid door de Portugese luchtverkeersleiding, die dit weer coördineerden met de Spanjaarden. Dit leverde ons echter wel een kwartier extra vliegtijd op.



Op Badajoz een NDB approach gemaakt, gevolgd door een mooie landing. Wederom de hele papierwinkel afhandelen om vervolgens een vlucht te maken richting Sevilla. Mijn eerste complete IFR vlucht. Vanaf Evora heb je altijd VFR departures en arrivals. Volledig IFR gaat net wat anders. Netjes om startup gevraag (toestemming om je motor te mogen starten) en vervolgens bijna 10 minuten taxiën richting de baan. Na de take-off rechtstreeks richting Sevilla gevlogen. De wolken hingen redelijk laag waardoor ik voor het eerst in de wolken heb gevlogen. Heel gaaf, maar ook best raar. Je moet echt op je instrumenten vliegen en die ook vertrouwen. Voor je gevoel hang je recht terwijl je in werkelijkheid scheef hangt en andersom. Heel gek!! Eenmaal in de buurt van Sevilla waren we de approach aan het voorbereiden toen we de mededeling kregen van de luchtverkeersleiding of we binnen 10 minuten konden landen in verband met overig verkeer. Aangezien we nog best wel een eindje weg waren moesten we daarvoor wel van de geplande route afwijken. We vroegen om en kregen Radarvectors (luchtverkeersleiding vertelt je dan welke koersen je moet vliegen) en deelden mee dat we een highspeed ILS approach gingen maken. Dit alles om op tijd te kunnen landen. Met 160(bijna 300km/uur) knopen kwamen we op de ILS aanvliegen, en pas op 4NM voor de landingsbaan begonnen we af te remmen. Wederom een mooie landing. Nadat we de baan afgetaxied waren moet je op Sevilla een Follow-Me autotje volgen die je richting je parkeerplek begeleid. Intussen hadden we over de radio al om Fuel gevraagd. Na het parkeren het toestel laten refuelen en ons met een busje naar het Operationscentre laten bregen om alle papieren in te vullen, landingsgeld te betalen, te eten en heel belangrijk....een sanitaire stop. Na anderhalf uur op Sevilla vertrokken we weer richting Evora. Meteen na Take-off kregen we van de luchtverkeersleding een directe route richting evora. Scheelde ons toch zo'n 30 minuten vliegen. Na ongeveer een uurtje vliegen kwamen we weer in de buurt van Evora. Weer overschakelen op VFR vliegen(lekker naar buiten kijken), het circuit in en na zo'n 4 uur vliegen die dag landde ik rond 5 uur weer op Evora.
Nog even tanken, papieren invullen en debriefen en om 6 uur was mijn dag afgelopen...
Normaal staat een vrijdagavond bij ons in het teken van uitgaan. Dit keer echter niet. Er werd op zaterdag gevlogen. Dus op tijd naar bed (was ook doodmoe) om zaterdag weer fit te zijn.

Op Zaterdag stond ik voor anderhalf uur ingepland in de trainingarea. Hier had ik niet veel zin in aangezien dit niet echt nuttig is op dit moment. 2 Medestudenten hadden hetzelfde probleem. Gelukkig vond de instructeur dat ook en wijzigde hij de plannen. We zouden dezelfde route als op vrijdag gaan doen. Aleen nu met 3 studenten en één instructeur. Ieder van ons zou één vlucht vliegen.
Robert deed de eerste vlucht van Evora naar Badajoz, Sebastiaan en ik zaten lekker achterin.


Na ongeveer een uurtje waren we in Badajoz. Papierwinkel en bijtanken en toen was het mijn beurt. Mijn instructeur had al verteld dat ik die vlucht Single-pilot moest vliegen, dat houdt in dat je alle checklisten en R/T zelf moet doen (ipv dat je instructeurd dat doet/helpt). Dit was de eerste keer single pilot. Was behoorlijk pittig, hard werken. Maar ging vrij aardig. Wederom hingen er aardig wat wolken.

Onderweg zelf de ATIS (weer en vliegveld informatie) van Sevilla uitgeluisterd. De luchtverkeersleding van Sevilla stuurde mij een holding in omdat er wat verkeer voor me zat. Echter werd ik de holding ingestuurd op een plek waar wij dat niet verwachtte. Maar dat was geen enkel probleem. In de holding was het constant wolkje in, wolkje uit. Soms met één vleugel in de wolken en de andere niet. Erg grappig. Nadat de vliegtuigen voor ons geland waren (en onder ons doorgevlogen) was het mijn beurt om de landing in te zetten. Wederom een ILS approach. Ging niet echt netjes omdat we veel te dicht bij zaten waardoor we niet mooi uitkwamen. Ging gelukkig allemaal binnen de limieten. Vervolgens een erg mooie landing gemaakt. (Kwam ongetwijfeld omdat we redelijk zwaar waren).

Vervolgens weer achter de Follow-Me auto aan.





De laatste vlucht was voor Sebastiaan, van Sevilla, via Faro naar Evora. Robert en ik lekker achterin relaxen



Op Faro hebben we nog een Low Pass gemaakt (door de instructeur), vliegen over de landingsbaan op zo'n 2 meter hoogte. Erg gaaf!!! Uiteindelijk stonden we om 5 uur weer op Evora.

's-Avonds weer een ontgroeningsfeestje van de nieuwe klas. Was erg leuk, maar ben niet lang gebleven. Was echt uitgeput na 2 van die lange dagen. De rest van het weekend gerelaxed. Maandag en dinsdag waren ook vrij. Maandag omdat de instructeurs vrij hadden, dinsdag omdat ook hier Carnaval wordt gevierd. Aangezien je toch iets moet doen op je vrije dag zijn we gisteren met zo'n 20 man gaan karten op de lokale kartbaan. 2 Heats gedaan. Was weer erg leuk, ben echter wel weer helemaal bont en blauw!!

Groetjes Jeroen

Geen opmerkingen: