zondag, februari 27, 2005

Checkflight en weer nachtvliegen

Hoi!!

Ook deze week weer veel kunnen vliegen.
De week begon rustig. Op maandag een simsessie met mijn instructeur en Fabian als co-piloot en een uur later de omgekeerde rollen. Ik dus als co-piloot. Weinig opwindend. Lekker veel failures zoals gewoonlijk tijdens een simsessie.
Dinsdag een uurtje naar Beja geweest om nogmaals wat approaches te oefenen. Ook een standaard vluchtje. Niks bijzonders.
Woensdag was een rustige dag, niet ingepland.
Op donderdag was het tijd voor mijn checkflight. Het is de bedoeling dat je die hebt na zo'n 40 uur. Ik had er inmiddels al 48,5 uur. De vlucht was gepland naar Lissabon en Cascais.
De bedoeling van de checkflight is dat je een keer met een andere instructeur vliegt en dat je een indruk krijgt of je op schema ligt. De instructeur voor mijn checkflight was mijn oude tb-200 instructeur. Erg leuk om weer met hem te vliegen.
Eenmaal in de lucht en een klein half uur onderweg werden we opgeroepen door de verkeersleiding die ons vervolgens meldde dat het niet mogelijk was om naar Lissabon en Cascais te vliegen in verband met drukte. Erg jammer. Wij werden even de holding ingestuurd zodat de verkeersleiding kon regelen dat we naar Beja zouden kunnen. Na zo'n 20 minuten was dit geregeld en zetten wij koers richting Beja. Eenmaal vlakbij Beja kregen we ook daar te horen dat het erg druk was en dat we zo'n 20 minuten zouden moeten wachten. Wij dus weer de holding in. Na zo'n 20 minuten in de holding vroegen wij of we zo aan de beurt waren en kregen we de mededeling dat het onmogelijk was ons een schatting te geven waarop wij besloten om dan maar weer richting Evora terug te vliegen. Daar 1 NDB approach gedaan en een Simulated Engine Failure. Alles bij elkaar een beetje jammer dat we nergens terecht konden.
Anderhalf uur later hing ik alweer in de lucht. Nu voor nachtvliegen. Ik moest nog 2:40 nachtvliegen en dat zouden we nu in één keer opvliegen. Samen met Leon en een instructeur naar Sevilla. We vertrokken iets voor zonsondergang.

De route ging eerst richting Faro. Onderweg dwars door de wolken heer. Erg mooi. Op Faro 2 ILS approaches gedaan. De eerste was half in het schemerlicht, de 2e echt in het donker. Leverde erg mooie foto's en een filmpje (17MB) op! Vervolgens door naar Jerez (Spanje) om daar een NDB approach te doen. Ging ook wel lekker. En toen door naar Sevilla. Eerst nog 20 minuten in de holding gehangen om daarna een ILS approach te doen. Na 3:20 minuten landde ik op Sevilla en was het tijd om achterin plaats te nemen. Leon nam de controls over voor zijn nachtvlucht. Precies toen hij na zo'n 2 uur landde was het middernacht nederlandse tijd en werd Leon een jaartje ouder!! Gefeliciteerd!


Vervolgens het vluchtplan voor de volgende morgen gefiled. Onze instructeur gaf ons een kaart van Sevilla en wat geld om het hotel, eten en taxi van te betalen. Vervolgens met zijn 2'en met de taxi naar het centrum van Sevilla. Ingechecked in het hotel en vervolgens de stad in om een hapje te eten en nog wat te drinken(op kosten van de school ). Om 2 uur lagen we in bed.
Vrijdag weer vroeg op om naar het vliegveld te gaan en terug te vliegen naar Evora. Een niet zo bijzondere vlucht. Grotendeels op de autopilot en onderweg alvast gedebriefed over het nachtvliegen met de instructeur.

Eenmaal terug in Evora snel gegeten en daarna mijn volgende vlucht voorbereid. Weer eens naar Beja. Omdat mijn examen er nu snel aankomt wilde ik het mezelf eens extreem moeilijk maken en daarom vroeg ik mijn instructeur of hij tijdens mijn vlucht mij het moeilijk kon maken. Nou dat heb ik geweten.... Eenmaal in de lucht dekte hij vrijwel meteen mijn kunstmatige horizon en HSI (Horizontal Situation Indicator, koerstol en VOR/ILS arrows) af. Eenmaal op de Localizer only approach blokkeerde hij ook nog mijn RMI. Interception van de localizer kon dus alleen met bolkompasje en de NAV2. Ondanks dat ging het erg goed. Vervolgens nog een limited panel NDB approach. Ook deze ging erg goed. Op de weg terug naar Evora nog een approach to stall en full stall gemaakt. Beide ook met limited panel. Vervolgens nog een NDB approach op Evora met limited panel. Met een enorm goed gevoel sloot ik zo 2 drukke vliegdagen af. Nu nog de laatste details aanscherpen en dan de komende weken mijn I/F en CPL check.

Groetjes
Jeroen

Geen opmerkingen: