zondag, februari 13, 2005

Beja, Cascais en Sintra

Hallo,

Na de vrije dagen van maandag en dinsdag was het woensdag weer tijd om een beetje te vliegen. 1 uurtje naar Beja om aldaar een NDB approach te doen gevolgd door een Localizer only approach. Standaard vlucht, niet veel over te vertellen.
Op donderdag ben ik naar Cascais en Sintra gevlogen. Deze velden liggen vlakbij Lissabon. Vlak na de take off kwamen we erachter dat onze navigatie instrumenten een afwijking vertoonde ten opzichte van elkaar en de GPS. Vanaf dat moment de NAV1 maar niet meer gebruikt. Maakte het navigeren iets lastiger, maar ook uitdagender. Eenmaal in de buurt van Cascais moesten we 10 minuten de holding in (rondjes draaien boven een punt). Vervolgens kregen we toestemming om de approach te starten. Een VOR/DME approach. Normaal gesproken heb je vanaf dat moment geen last meer van ander verkeer. Dit keer echter wel. Op final kregen we ineens een waarschuwing van de luchtverkeersleiding dat er een ander toestel aan kwam en moesten wij nog even een rondje draaien.... Niet echt de standaardprocedure.Na de touch&go kregen we de opdracht om naar 1500 voet te klimmen en de huidige koers te blijven volgen. Was erg gevaarlijk als we dat hadden gedaan aangezien er een berg van 2000 voet recht voor ons opdoemde, toch maar even omheen gevlogen. Vervolgens door naar het vliegveld van Sintra, dat zo'n 5 minuutjes verderop ligt. De procedure begint hier op FL50, wat met de huidige luchtdruk bijna 6000 vooet is. Eenmaal cleared approach moet je dan erg steil zakken. Eigenlijk te steil in dit geval, dus heel snel al gear en flaps geselecteerd om meer weerstand te ondervinden, daarmee lukte het wel om snel genoeg te zakken. Vervolgens weer terug richting evora. Terug een half uurtje met de autopilot gevlogen, wel makkelijk. Onderweg had ik mijn instructeur gevraagd of we de NDB approach op evora konden doen, aangezien deze eindelijk in werkende staat is, alhoewel nog in testmode. Mijn instructeur wilde dat niet, omdat hij niet wist of dat al mocht. Dus ik me voorbereiden op een visuele approach. Op het moment dat we ons aanmelden bij de verkeersleiding van evora krijgen we het verzoek of we de NDB willen testen den de NDB approach willen maken. Zowel ik als mijn instructeur schieten in de lach en accepteren de NDB approach. Deze ging goed, NDB werkt perfect en na een mooie landing zat mijn vlucht er weer op.
Vrijdagnacht stond nachtvliegen op het programma maar dit werd gecancelled in verband met ziekte van één van de instructeurs. Nou als het meezit komende week nachtvliegen.

Groetjes Jeroen

Geen opmerkingen: