maandag, februari 21, 2005

Nachtvliegen

Hey!

Na mijn al drukke dag woensdag met de vlucht naar Lisboa en Cascais was de koek nog niet op. Er stond nachtvliegen op het programma. Had behalve mijn vliegspullen ook een tas met schone kleren en toiletspullen bij me. Om 17:00 uur nog snel richting de McDonald's in Evora geweest om daar voor mijn klasgenoten en mij even een diner te halen die we vervolgens op school snel naar binnen hebben gewerkt.
De zonsondergang was om 18:15 en 5 minuten later stegen wij met 2 toestellen op. Fabian bestuurde de ene, ik de andere. Ik vloog direct richting Sevilla. Intussen werd het langzaam maar zeker donkerder en donkerder. In het toestel wat lampjes aan zodat je de instrumenten nog kan lezen. Na ongeveer een uur waren we in de buurt waar ik 3 approaches kon vliegen. 1 NDB, 1 VOR/DME en 1 ILS approach. Landen gedurende de nacht is ff wat anders dan overdag. Ik had het gevoel dat ik nog wat hoger boven de baan hing dan ik daadwerkelijk hing. Echt raar. Maar na de 1e landing heb je dat door en kan je daar op anticiperen.
Het uitzicht 's-nachts is echt geweldig. Overal lampjes. Echt mooi om Sevilla bij nacht te zien.
En de landingsbaan is helemaal mooi verlicht.





Vervolgens was het tijd om achterin plaats te nemen bij Sebastiaan. Hij vloog eerst richting Jerez alwaar hij wat approaches maakte en toen terug richting Sevilla. Ging erg goed met hem!
Achterin had ik ook lekker de tijd om rustig om me heen te kijken en te genieten van het nachtvliegen. Rond middernacht waren we eindelijk klaar, al het papierwerk gedaan en was het tijd om naar het hotel te gaan. In het hotel gezellig zitten napraten en nog een pizza naar binnen gewerkt, hongerig als we waren. Om half 2 ging ik eindelijk richting mijn bed.
De volgende dag weer op tijd op. Er stond een lange vlucht op het programma. Vanaf Sevilla via Grenada en Malaga weer naar Sevilla. Eenmaal op het vliegveld van Sevilla aangekomen moesten we eerst door de security heen, paspoortcontrole, vervolgens krijg je een stickertje die je op je jas moet plakken zodat duidelijk is dat je op de luchthaven mag rond lopen.
Aangezien ik die ochtend bij het ontbijt pas van mijn instructeur te horen kreeg wat we gingen doen moest ik nog snel een vluchtplan maken, kaartjes uitzoeken en bestuderen alvorens de walkaround te doen. Eenmaal in de lucht kregen we meteeen een direct richting een baken in plaats van de hele departure procedure te moeten vliegen. Vervolgens direct richting Grenada. Grenada is omgeven door bergen die tot wel 7000 ft (2000m) hoog zijn. Op 7000 ft de glideslope intercepted voor een high speed ILS approach. Erg mooi om vanaf zo hoog op de baan af te komen. Bij de outer marker afgeremd, gear en flaps uit op de minima de go-around in. Vervolgens zo snel als mogelijk naar 9000 voet geklommen om veilig over de bergen te komen. We moesten extra snel stijgen omdat er een ander toestel aan kwam. Dit was Fabian die op dat moment van Malaga af kwam richting Grenada. Ik passeerde hem terwijl ik op zo'n 8000 voet was en hij op 7000 voet vloog. Vervolgens richting Malaga. Malaga ligt aan de middellandse zee en is ook omgeven door bergen. We werden door de verkeersleiding de zee opgestuurde om vanaf de zee een VOR/DME approach te doen. Halverwege de approach werd ons gevraagd of we wat sneller wilden gaan vliegen om ander verkeer niet in de weg te zitten. Zo gezegd zo gedaan. In plaats van 100 knopen (1 knoop = 1,8 km/h), werd het nu 150 knopen. Ook op Malaga een missed approach procedure gevlogen en toen werden we rechtstreeks richting Sevilla gestuurd door de verkeersleiding. Baan 09 was daar in gebruik, maar aangezien ik eigenlijk een NDB approach wilde vliegen vroegen we of we op baan 27 de procedure konden vliegen, met een circle to land op 09. Dit was wel mogelijk, maar dan moesten we wel de ILS approach vliegen. Eenmaal op de ILS kregen we de opdracht om de circle to land met een "left turn" te doen. Mijn instructeur en ik waren daarmee in de veronderstelling dat de circle to land begon met een linker bocht. Dus toen wij deze inzette en de verkeersleiding opriepen meldde deze dat ze een rechter bocht hadden bedoeld (lefthand pattern). We konden wel gewoon doorgaan, en na een enorm slechte landing stonden we weer op Sevilla.
Vervolgens terug naar het hotel om even te eten en een uurtje later kwam de taxi alweer voor rijden om richting de luchthaven te gaan voor weer een avondje nachtvliegen.
Wederom was de 1e vlucht voor mij. Deze vlucht zou Single-pilot gevlogen worden. Eenmaal in de lucht werden we rechtsteeks naar Jerez gestuurd. Daar 2 ILS approaches gemaakt. Deze gingen beide niet echt goed vond ik zelf. Kwam ook omdat ik geen tijd had gehad deze vlucht goed voor te bereiden in verband met het drukke programma. Ook was ik best wel vermoeid en had moeite me te concentreren. Op de terugweg richting Sevilla kon ik me gelukkig wat beter concentreren. Op Sevilla een NDB approach gevlogen die wel echt goed ging.
Vervolgens weer achterin plaats nemen om met Sebastiaan mee te vliegen. Hij deed dezelfde vlucht als ik 's-middags had gedaan naar Grenada en Malaga. Was erg mooi om dit ook bij nacht te zien. Zijn vlucht ging wederom erg goed. Na 3 uur vliegen waren we weer op Sevilla en was het tijd om richting het hotel te gaan. Daar even snel wat gedronken en het bed ingedoken. Was denk ik binnen 5 minuten in slaap. Was echt doodop.
Op vrijdag weer op tijd op om terug te vliegen richting Evora. Eenmaal in de lucht kregen we wederom een direct, nu naar de portugese grens. Van mijn instructeur mocht ik vrijwel meteen de autopilot gebruiken, maar ik wilde in ieder geval nog zelf de klim doen. Eenmaal op 6000 voet aangekomen schakelde ik de autopilot in en kon ik rustig toekijken. Halverweg kreeg ik nog een autopilot error en moest er de emergency checklist aan te pas komen om de autopilot (en trim) te resetten. Eenmaal in portugees luchtruim namen we contact op met Beja om daar een ILS approach te vliegen. Mijn instructeur wilde dat ik dat helemaal op de autopilot deed. Erg leuk om een keer te doen. Je hoeft alleen maar de goede dingen in te stellen en de autopilot doet bijna alles vanzelf. Alleen je gashendel moet je zelf bedienen. Op de minima de go-around knop ingedrukt en zelf de missed approach gevlogen en daarna direct richting Evora. Daar de NDB approach gedaan en na 3 drukke dagen stond ik weer op de thuisbasis. Na de lunch en de debriefings terug naar het hotel voor een welverdiend weekend en eindelijk rust....

Tot snel!!
Jeroen

Geen opmerkingen: