zaterdag, maart 12, 2005

Commercial Pilot License (CPL)

Hey!!!

Sinds mijn vorige blogje is er weer veel gebeurd. Eind februari kreeg ik te horen dat ik op 9 en 10 maart mijn examens zou hebben. 9 Maart mijn IF-Rating examen en 10 maart mijn CPL examen. Dat betekende dat er nog zo'n 20 uur gevlogen en 8 uur gesimd moest worden in krap 2 weken. Erg veel vliegen dus!! Vanaf dat moment elke dag gevlogen en/of gesimd. Voornamelijk vluchten naar Beja en de trainingarea's.
Afgelopen woensdag was het dan zover. Mijn IF-Rating examen. Er waren 2 examinatoren overgekomen uit Nederland. Voordat we gingen vliegen eerst even stevig aan de tand gevoeld over de theorie. De vlucht ging goed. Eerst richting Beja voor een ILS approach, vervolgens terug richting evora, onderweg approach to stall, intercepties en steep turns en toen de NDB approach op evora. Na anderhalf uur stonden we weer op de grond en kreeg ik de felicitaties van de examinator. Mijn IF-Rating is binnen!

Donderdag stond mijn CPL examen op de planning. Dit is weer op zicht vliegen. Gelukkig hadden we in de week er voor zo'n 10 uur kunnen oefenen. Ik had dezelfde examinator. Wederom eerst de theorie, ging weer goed. Vervolgens naar het vliegtuig om te vliegen.
Eerst een stukje op zicht navigeren. Op verzoek van de examinator een stukje omgevlogen zodat hij de omgeving kon filmen!! Na het navigeren was het tijd om te diverteren. De examinator wijst dan een punt op de kaart aan waar je naartoe moet vliegen zonder dat je dat van te voren kan plannen. Ook dit ging goed. We moesten naar een vliegveldje toe op zo'n 20 minuten vliegen. Ik kwam precies op de goede tijd uit op de plek waar ik moest zijn....alleen geen vliegveldje te bekennen. Na 2 rondjes te hebben gevlogen en alle kenmerken te hebben aangwezen was ook de examinator volledig overtuigd dat wel goed zaten en het vliegveldje stomweg niet bestaat. Vervolgens terug richting Evora. Onderweg een approach to stall en steep turn gedraaid. En een forced landing. Je simuleert dan een motorstoring een een noodlanding op de grond. Vlak boven de grond eindigt de oefening en klim je weer naar boven.
Ook dit ging goed. Vervolgens nog wat circuitjes met verschillende soorten landingen gemaakt. Alles bij elkaar was het ruim voldoende om mijn CPL te halen. Ik heb nu dus officieel mijn Commercial Pilot License gehaald. Om dat te vieren 's-avonds lekker uit eten geweest.
Op vrijdag lekker uitgeslapen en laat naar school gegaan. Daar lagen inmiddels al de manuals klaar voor de volgende fase.

De Seneca V. Een 2-motorig toestel wat ik de komende maand ga vliegen. Samen met Leon alvast in één van deze toestellen gaan zitten om ons zelf vertrouwd te maken met dit toestel.





Het is toch weer ff wat anders dan de TB-20!
Heb er nu al veel zin in! En over een maandje als het goed is weer naar Nederland!!

Groetjes Jeroen

Geen opmerkingen: