maandag, september 27, 2004

Portimao

Hallo allemaal!

Na een zwaar weekend (je kan best moe worden van 2 avonden stappen) mocht ik vandaag weer vliegen. En alsof afgelopen week al niet mooi genoeg was had ik vandaag wederom een 3 uurs navigatietrip. Zo loop je wel lekker snel in met je uren. Vandaag heb ik mijn trip naar het zuiden gedaan.
Zoals gewoonlijk ’s-Ochtends de hele navigatie doorgerekend en de hele papierhandel in orde gemaakt. Mijn geplande hoogte was 3000 ft. Eenmaal in de lucht nam kreeg ik van de luchtverkeersleiding te horen dat i.v.m. militaire oefeningen op de route ik het eerste gedeelte van de vlucht niet boven de 1000 ft boven de grond mocht komen. Concreet betekende dat ik dus steeds slecht zo’n 300 meter boven de grond moest vliegen. Erg laag, je kan dan niet zo ver voor je uitkijken en dat maakt het navigeren een stuk moeilijker. Tevens heb je omdat je zo laag zit geen radarcontact wat betekent dat de luchtverkeerleiding niet kan zien waar je uithangt. Dat moet je dus constant doorgeven. Als ik eindelijk in de buurt van Faro kom en overschakel naar een ander frequentie omdat ik gecontroleerd luchtruim invlieg zit ik zelfs te laag om nog radiocontact te hebben. Eerst dus maar gestegen om te vertellen waar ik uithing en vervolgens richting albufeira gevlogen. Vanaf daar langs de kust gevlogen richting het vliegveld van Portimao. Tussen Albufeira en Portimao is het één grote stad, met hotels, en andere toeristische zaken. De golfbanen zijn ook makkelijk te herkennen, evenals de vele privé zwembaden. Eenmaal in Portimao 2 touch & go’s gemaakt en vervolgens over de haven heen gevlogen richting de kust. Vanaf daar moest ik eigenlijk over het land riching de westkust van Portugal. Maar omdat ik het zicht boven land te slecht vond heb ik de verkeersleiding gevraagd of ik langs de kust mocht blijven vliegen. Dit is we een stukkie om, maar door wat sneller te vliegen kostte het mij geen tijd. En daardoor kwam ik ook nog langs het zuidwestelijkste puntje van portugal op. Erg gaaf om te zien. Vervolgens langs de westkust op blijven vliegen tot bij Setubal. (toch zo’n 200 km langs de kust gevlogen). Om bij Setubal te vliegen moest ik zakken tot 1500 ft om geen verkeer voor Lissabon in de weg te zitten. Lekker laag dus, kan je het goed zien. Vervolgens weer terug naar Evora.
Nu lekker relaxen en morgen beginnen met examentraining. Weer eens met een instructeur vliegen.

Groetjes Jeroen

Geen opmerkingen: