dinsdag, september 14, 2004

Portimao

Hey!!

Afgelopen vrijdag mijn eerste grote solo navigatietrip gemaakt. Een vlucht van Evora naar Portimao. Portimao ligt 50 kilometer ten westen van Faro aan de portugese zuidkust. Het is een supertoeristisch plaatsje. Mooi strand en grote flats.
Om 12 uur lokaal was ik klaar met het voorbereiden van mijn vlucht. Ik had mijn navigatieplan klaar, had mijn zwaartepuntberekening en brandstofcalculaties af en mijn vluchtplan was ingediend. Eenmaal in de lucht moest ik van de luchtverkeersleiding in Evora contact opnemen met de luchtverkeersleiding van Beja. Normaal gesproken hoeft dat helemaal niet. Hmmmm...wat zou er aan de hand zijn. Nadat ik contact had opgenomen werd mij verteld dat ik een gedeelte van de route anders moest vliegen i.v.m. een oefening van de luchtmacht. Ik werd naar een of ander vaag plaatsje gestuurd. Ik snel opzoeken op mijn kaart waar dat lag en hoe ik daar ongeveer naartoe moest. Gelukkig was mijn planning perfect en kwam ik precies uit waar ik moest zijn. Vervolgens mocht ik weer terug naar de route die ik had willen vliegen. Bijkomend voordeel was dat deze verandering mij 5 minuten sneller richting Portimao bracht.
Na een uurtje vliegen kwam ik boven Portimao uit. Via de kustlijn langs de stad op, toen over de stad heen richting het vliegveld om daar te landen. Op portimao aangekomen mijn vliegtuig laten tanken en even gerelaxed op het vliegveld. Kwam bij toeval nog de instructeur tegen die mijn instructeur heeft opgeleid. Hoe klein kan de wereld zijn??? Na een half uurtje en een goede lunch was het weer tijd om terug te gaan richting Evora.
Vlak voor vertrek kwam ineens iemand van de luchtverkeersleiding van Portimao aanlopen met de vraag of ik een vluchtplan ingediend had. Tuurlijk, was mijn antwoord.... Dat vliegplan was echter kwijtgeraakt dus moest ik een nieuw vliegplan indienen. Met een half uurtje vertraging ben ik alsnog vertrokken.
Terug vlieg je langs de westkust van Portugal. Erg mooi om te zien. Helaas was het zicht niet zo best. Na een uurtje vliegen kwam ik in de buurt van het vliegveld van Montargil alwaar ik volgens planning nog 2 touch & go's zou maken. Dat dus ook gedaan en toen snel naar evora terug. Na in totaal zo'n 3 uur en ruim 400 kilometer vliegen was ik terug op Evora. Wat een dag!!!!!

Groetjes
Jeroen

Geen opmerkingen: