vrijdag, september 24, 2004

Corvilha

Boa tarde!

WOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zo, dat moest er even uit. Ik ben net terug van mijn mooiste vlucht ooit. Aangezien ik een beetje achterliep met mijn vlieguren vond mijn instructeur het nodig om voor mij een 3 uurs navigatietrip in te plannen (normaal gesproken is dat maximaal 2 uur). En ik had de vrije keus om een navigatietrip te kiezen.
Na de routes bestudeerd te hebben koos ik voor de navigatietrip richting Corvilha. Samen met Leon (klasgenoot) hebben we de route voorbereid. De route zou ons langs het hoogste punt van portugal voeren. Oorspronkelijk zouden we vanmorgen al vliegen, maar het weer was niet goed. Laaghangende bewolking en slecht zicht zorgden ervoor dat we bijna de hele dag hebben zitten wachten. 2 uur ’s-Middags was de uiterste tijd dat we nog konden vertrekken. En op 1 uur was het weer nog steeds niet goed. Ik had eigenlijk de hoop al opgegeven om nog te mogen vliegen. Om kwart voor 2 nog één keer voor de zekerheid het weer gechecked. Het was nu precies op de minima om weg te mogen. Snel toestemming gevraagd aan mijn instructeur en aan OPS. Zij gaven mij groen licht, maar dan moest ik wel uiterlijk om 17:00 terug zijn. Dat betekende dat ik nog precies 12 minuten had voordat ik klaar voor vertrek moest zijn. Snel alles geregeld en precies op tijd was ik klaar voor vertrek. Leon zou een kwartier na mij vertrekken zodat we op tijd binnen zouden zijn aan het eind van de middag.Ik steeg op en klom naar 4000 ft, de hoogte die ik nodig zou hebben om over een berg te mogen vliegen. Wij mogen niet in de wolken vliegen. Ik was net op 4000 ft aangekomen en zag daar dat de wolken op ongeveer 4100 ft hingen….
Gelukkig loste dit na zo’n 10 minuten op en de rest van de vlucht heb ik geen wolk meer gezien.Na zo’n 30 minuten vliegen kom je in de buurt van PortAlegre. Hier staat de eerste berg van de dag. Mooi om te zien. Het zicht was hier echt héééél slecht. Intussen had ik ook radiocontact met Leon en we konden bespreken waar we zaten en hoe het weer er voorstond. Éénmaal in de buut van Corvilha moet je een berg over die 3800 ft hoog is. Ik vloog op zo’n 4000 ft. Erg laag ga je dus over de berg heen, echt heel gaaf! Vervolgens kom je in een dal en vlieg je tussen de bergen. Eerst wat rondjes gedraaid boven Corvilha en vervolgens boven de rivier gaan vliegen om tussen de bergen door te vliegen. Zo mooi is dat. Links en rechts bergen die hoger zijn dan waar jij vliegt. Meteen langs de hoogste berg van Portugal op (zo 6500 ft hoog, 2200m). Een half uur lang tussen de bergen heen geslingerd boven een riviertje om daarna weer richting Evora terug te vliegen. Precies om 17:00 landde ik (zoals ik mijn instructeur beloofd had) weer op de luchthaven van Evora. Tijd voor andere zaken. Weekend!!

Groetjes Jeroen

Geen opmerkingen: