woensdag, september 22, 2004

300 NM

Hoi!

Vandaag heb ik mijn 300 NM (Nautical Miles = 1,8 KM) vlucht gedaan. Dit is in principe de langste vlucht die je maakt tijdens de TB-200 fase. Je doet dan op één dag 3 vluchten met een totale afstand van minimaal 300 NM met minimaal 2 full stop landingen. Er zijn daar 2 mogelijkheden voor. Een noord- en een zuidroute. Ik had het geluk dat het weer vandaag goed was en kon naar het noorden. Dat gaat via de vliegvelden van Coimbra en Aveiro.
Ik had gisteren nadat het rooster bekend was geworden al een groot gedeelte van de voorbereiding gedaan. Daarom hoefde ik vanmorgen alleen nog maar de weerinformatie te verwerken om mijn routeplanning door te kunnen rekenen. Al met al nog een aardig karwei. Je moet voor 3 vluchten plannen, dat betekent 3 navigatieplannen, 3 mass & balance sheets, 3 flightplans, weerinformatie. Dat allemaal uitwerken, laten aftekenen door een instructeur die je toestemming geeft om te gaan. Dan alles nog kopiëren om een kopie op school achter te laten (moet als je solo gaat). En dat terwijl ik vanmorgen ook nog mijn IF-R/T examen moest doen. Gelukkig ging dat ook goed en dat examen is dus ook binnen. Uiteindelijk was ik om half twaalf klaar om te gaan. Na de gebruikelijke walk-around en het laten voltanken van het vliegtuig was het tijd om echt te vertrekken. Mijn route ging vrijwel rechtstreeks richting Corvilha. Alles bij elkaar ongeveer een uur vliegen. Het eerste gedeelte van de route is bekend terrein. Maar halverwege kom je in een stuk portugal waar je nog nooit bent geweest. Goed opletten dus of je koers klopt en of je op de juiste tijden herkenningspunten tegenkomt. Met nog ongeveer een kwartiertje te vliegen richting Coimbra kom ik bij de bergen aan. Langs de berg opvliegend ga ik over een stuwmeertje heen (zie foto) en vervolgens passeer ik de berg die ongeveer 200 meter onder mij ligt. Na de berg wordt de daling gestart en kom ik bij het vliegveld van Coimbra aan. Dit vliegveld heeft een redelijk korte baan en ligt echt supermooi. Op een heuvel. Aan het eind van de baan (ook aan het begin) is een soort afgrond. Erg mooi om te zien. Erg uitdagend ook omdat de eerste keer is dat ik op een vliegveld kom waar ik nog nooit ben geweest met een instructeur. Maar gewoon de procedure volgend is het goed te doen en na een touch & go maak ik vervolgens een keurig landing. Ik taxi naar de parkeerplaats en stap uit om wat stempels te halen en even wat foto’s te maken.
Na zo’n half uurtje is het weer tijd om te vertrekken. Ik bedank de verkeersleider weer en vertrek richting Aveiro. Normaal is dit zo’n 20 minuten vliegen. Maar net nadat ik in Coimbra vertrokken ben krijg ik van de luchtverkeersleiding te horen dat ik naar een andere frequentie moet i.v.m. ander verkeer in de lucht. In plaats van mijn geplande route te mogen volgen geeft de verkeersleiding mij koersen op die ik moet volgen om overig verkeer te kunnen ontwijken. Normaal vlieg je langs de stad op maar nu mag ik recht over Aveiro heen vliegen. Ik vlieg recht over het voetbalstadion heen waar afgelopen EK nog gevoetbald is. Als voormij het vliegveld van Aveiro opdoemt en ik dat de verkeersleiding meldt krijg ik te horen dat ik even wat rondjes moet draaien boven de stad omdat de verkeersleiding nog wat zaken moet regelen met het vliegveld van aveiro. Na zo’n 10 minuten krijg ik toestemming om de landing in te zetten. Deze landing is erg gaaf. Het veld ligt langs de oceaan, je vlieg eerst over het veld, draait vervolgens parallel aan het veld terwijl de oceaan onder je ligt en vervolgens draai je 180 graden over het strand om recht voor de baan uit te komen. Ook hier maak ik eerste een touch & go en daarna een full stop. Op deze oude legerbasis wat nu een civiel veld is haal ik ook mijn stempels en werk ik mijn lunchpakket naar binnen.
Na 40 minuten vertrek ik weer om richting Evora terug te vliegen.Deze vlucht begint ook weer chaotisch, het duurt bijna een kwartier voordat de luchtverkeersleiding mij op de radar kan zien. Ze moesten constant vragen waar ik uithing en zo. Erg irritant. Het verdere verloop van de vlucht was goed en zonder problemen en na een lange maar mooie dag kwam ik weer in Evora aan. Wat is vliegen toch mooi!!

Groetjes Jeroen

Geen opmerkingen: