dinsdag, augustus 31, 2004

Montargil

Hey allemaal,

Afgelopen week heb ik mijn eerste navigatietripjes gedaan. Op vrijdag samen met de instructeur van Evora via Montargil weer terug naar Evora gevlogen. Montargil is een klein vliegveldje zo'n 50 kilometer van Evora. Voor vertrek moet er een heel navigatieplan gemaakt worden waarin je uitrekent wat je koers moet zijn rekening houdend met de wind, hoe laat je op alle navigatiepunten bent en wat je brandstofverbruik is. Vervolgens op naar Montargil. Onderweg ging de navigatie goed, mijn tijden en koersen klopten perfect. Eenmaal boven Montargil is het even zoeken waar het vliegveldje ligt. Het is namelijk een nogal verlaten vliegveldje, Een korte grasbaan, midden tussen de bomen. Qua onderhoud te slecht om er koeien te laten lopen, en dan moet ik daar landen.... Wel een uitdaging. De baan is nogal kort en smal en op het eind staan er behoorlijk grote bomen. Even goed concentreren dus voor de landingen. Die gaan goed en daarna is het weer terugvliegen richting Evora. Op maandag dezelfde vlucht nog een keer gedaan maar toen solo! Nog veel gaver. Alles zelf moeten doen, al je referentiepunten uitzoeken, constant vergelijken met de kaart op je schoot terwijl je ook nog het vliegtuig moet besturen. En alsof dat nog niet alles is moet er in de lucht ook nog tijden berekend worden hoe laat je je navigatiepunten zal passeren. FF goed doorwerken dus. Deze vlucht ging ook goed. Verder deze week maar 1 keer gevlogen, daarna vanwege het weer 2 dagen niet en vrijdag niet omdat ik toen mijn hoofd amper kon draaien...beetje verkeerd gelegen denk ik. Inmiddels kan ik mijn hoofd weer alle kanten op draaien. Als het goed is komende week lekker veel vliegen.

Groetjes
Jeroen


Geen opmerkingen: