donderdag, april 20, 2006

Base training

Hoi!

Gisteren één van de hoogtepunten uit mijn leven meegemaakt. Voor het eerst zelf gevlogen op de Airbus A319. Geeft een goed gevoel om zo'n monster zelf helemaal onder controle te hebben.
Het begon allemaal afgelopen dinsdag. Ik had bij Fabian geslapen omdat we vroeg op schiphol moesten zijn. Met Transavia naar Nice gevlogen. Daar 4 uur op de luchthaven rondgehangen om vervolgens met CCM (in een ATR-72) naar Bastia(Corsica) te vliegen.
Daar in een leuk hotelletje ingechecked en de rest van de dag een beetje gerelaxed. Hotel was een beetje een kruising tussen een hotel en een hostel. Wel aparte kamers, maar ook een "huiskamer" waar je spelletjes kon spelen, of tv kijken. En buiten een zwembad en een tafeltennistafel. 's-avonds uit eten geweest (met Corsica Cola!). Op woensdag vroeg op. Het zonnetje scheen al, mooi weer, paar kleine wolkjes en ruim 20 graden. Beter kon de dag niet beginnen.
We werden door een medewerker van CCM opgehaald in ons hotel en naar het vliegveld gebracht. Daar werden we ontvangen door de Chief pilot die ons een briefing gaf en vervolgens op weg naar de A319 van CCM waarmee we gingen vliegen. Trap op en met zijn 3'en naar binnen. Deuren achter je dicht. Wel apart om te zien dat er zo'n hele lege cabine achter je is. Vervolgens het toestel gestart en eerst was het aan Fabian de beurt om te vliegen. Na ongeveer een uur was het mijn beurt. Eerst stukje taxiëen, en vervolgens het daadwerkelijke vliegen. 6 landingen gemaakt en 2 go arounds (waarvan 1tje met een gesimuleerde motorstoring). Alles natuurlijk op film vastgelegd.
Na afloop nog even nabesproken en vervolgens 3 uur op de luchthaven van Bastia rondgehangen alvorens terug te vliegen naar Nice. Op de luchthaven van Nice even gegeten en met Transavia terug naar huis. Zat er zowaar nog een bekende nederlander naast me, ex-tennisser Jacco Eltingh. De ouders van Fabian pikten ons op op Schiphol, nog even wat gedronken bij Fabian en toen op weg naar huis. Om 2 uur was ik thuis, vermoeid, maar ook voldaan! Wat een prachtige dag.

Groet
Jeroen

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hee man vet verhaal!
ik weet niet meer hoe ik op deze site terecht ben gekomen maar was de moeite waard ff te lezen!
ik heb de redbull flugtag zonder succes afgesloten (team peper in je reet) maar wat jij hebt gedaan wil ik ook!

groeten,

Bas Hermans.

Anoniem zei

hey jeroen,

Ik heb een vraag die jij als piloot wel kunt beantwoorden. Ik ben nu 17 jaar, en wil waarschijnlijk de opleiding die jij hebt gevolgd ook gaan doen. Maar ik vraag me af of het niet vervelend is dat je zo vaak zo lang niet thuis bent. Of valt dit erg mee? Zou je een mailtje naar me willen sturen, zodat ik je evt. nog meer vragen kan stellen?
Mijn mail adres is tom_petiet@xs4all.nl

Alvast bedankt, Tom Petiet